Friday, February 17, 2017

Build A Life, Not A Resume



Walau sesulit apapun hidup yang sedang kita hadapi,
kita sebagai individu harus memiliki nilai yang tetap,
nilai kita yang seharusnya ada dan tidak akan berubah.

Nilai kita sebagai manusia bukanlah
dilihat dari mahalnya busana yang kita kenakan,
bukan pula dari banyaknya uang yang tersimpan di bank,
juga bukan dari seberapa tingginya jabatan kita.

Dalam hidup ini, kita perlu membangun nilai kita sebagai 
seorang individu, sebagai manusia yang berkualitas,
bukan hanya sekedar memenuhi selembar kertas,
yang penuh dengan data diri berikut sekian atribut bergengsi.

Marilah sejenak kita menilik bagaimana Brian Acton
memberikan reaksi ketika dia ditolak oleh Facebook dan
Twitter.



Bagaimanakah pendapat Anda membaca komentar Brian
di atas? 

Kemudian, lihatlah pula apa yang dialami oleh J.K. Rowling
ketika tulisannya yang dikirimkan ke 12 penerbit dan
ditolak semuanya.

Lihat pula bagaimana Bill Gates sebelum sukses dengan
Microsoft-nya.

Lalu, bagaimana kita memandang arti sebuah kegagalan?

Kegagalan hanyalah sebuah pertanda bahwa sudah saatnya
kita perlu memperluas wawasan kita, 
kita harus mampu senantiasa siap dan memacu
semangat agar kita selalu "naik kelas",
punya keinginan untuk berkembang menjadi manusia
yang lebih baik.

Sebenarnya, segala sesuatu yang kita raih pada akhirnya
selalu lebih besar daripada apa yang kita bayangkan.

Dalam rencana Ilahi ini, segala bentuk keragaman yang
harmoni dan indah tidak mungkin terjadi tanpa adanya 
berbagai gejolak dalam hidup kita.  

Jika segalanya terjadi persis sesuai kehendak kita, 
maka hidup kita akan terasa hambar, biasa saja.
Kita akan sekedar menerima apa yang kita pikir,
bahwa itulah yang kita inginkan, 
sesuatu yang kita impikan.

Namun kita juga melihat pada saat, ketika apa yang 
kita inginkan tidak tercapai. 
Dan saat kita renungkan kembali, 
apa yang sebenarnya telah kita peroleh di balik kegagalan
tersebut, kita telah mendapatkan hal yang jauh lebih baik.

Kegagalan hanyalah tetap menjadi sebuah kegagalan,
jika kita tidak belajar dari kegagalan tersebut.
Karena... ketika kita belajar dari segala kegagalan itu,
maka di situlah segala inti pembelajaran yang hakiki
bagi kita.

Saat itu, kita akan menyadari bahwa sebenarnya kita
memperoleh lebih banyak hal yang mampu membantu
memperbaiki cara kita bekerja, 
dan bagaimana kita sebenarnya mampu mengendalikan
berbagai situasi dengan energi yang jauh berbeda.

Tantangan yang sebenarnya adalah bahwa kita hanya selalu
membicarakan kegagalan orang lain setelah kesuksesannya,
dan terkadang kita merasa seakan-akan kegagalan tersebut 
tidak pernah ada.


Maka sebenarnya, kita perlu berbagi kisah-kisah perjalanan 
sukses, sehingga setiap kita yang menapaki perjalanan
dan tantangan serupa bisa mengikuti setiap langkah sukses itu.



Click below for a video




Sunday, December 20, 2015

Songbird

For you, there'll be no crying
For you, the sun will be shining
'Cause I feel that when I'm with you
It's alright
I know it's right

And the songbird keep singing like they know the score
And I love you, I love you, I love you
Like never before

To you, I would give the world
To you, I'd never be cold
'Cause I feel that when I'm with you
It's alright
I know it's right

And the songbirds keep singing like they know the score
And I love you, I love you, I love you
Like never before
Like never before
Like never before

Someone has suggested me to search this song from youtube,
Eva Cassidy Songbird.  Here I'm writing a bit on personal taking
of the song.

Voice-wise, without trying to understand what the song is about,
combination of tunes and voice of Eva is soothing the soul.  Just
by listening to the tunes itself, may bring comfort.

As of lyrics - in my thinking, it is a one-side story telling how
the passion she puts in love without going further to analyze
how the other may response.  The songbird represents comparison
by putting score into word in the lyrics even though there is no
strict confirmation to compare who loves more.

This song is really showing how oneself showering the love she
has, the passion, comfort, assurance - for her, he is her world,
her everything - a promise that as long as she is with him,
the world will be okay.

Love and life, when we put together when in love, it is awesome.
But when it comes to reality when love and life has merged into
one, the reality is the life-fact one needs to deal with.

Again, it's all about relationship.  I believe in nurture.  No matter
how much we love at first, without nurturing, taking care of the
feeling itself when sailing the life together - everything will just
go back to zero.  
It is just like me and my garden.  In order to have a lovely
garden, I need to diligently and commit to trim of some parts
of the plants, of the leaves every week - to allow them grow
nicely and harmoniously in my garden, flowers and seeds - all
in nice shape.  That's how I see love and relationship.
Again, nice claps require both parties.  We just really can't
produce a clap without the hand of the others.

Thank you for sharing the song with me.  God bless!

Thursday, October 29, 2015

SHMILY ~ See How Much I Love You

Some people doesn't treasure love story.  They think it is too cliché and sentimental.  Still, I upload it here somehow.  To remember the old days...
Rochester, New York journalism student Laura Allen's grandparents taught her a lesson in love that outlasted their lifetime and lives on in hers, as she shares the story. She writes:

My grandparents were married for over half a century, and played their own special game from the time they had met each other. The goal of their game was to write the word "shmily" in a surprise place for the other to find. They took turns leaving "shmily" around the house, and as soon as one of them discovered it, it was their turn to hide it once more.

They dragged "shmily" with their fingers through the sugar container to await whoever was preparing the next meal. They smeared it in the dew on the windows overlooking the patio where my grandma always fed us homemade pudding. "Shmily" was written in the steam on the mirror after a hot shower, where it would reappear bath after bath. At one point my grandmother unrolled an entire roll of toilet paper to leave "shmily" on the very last sheet.

There was no end to where "shmily" would pop up. Little notes with "shmily" scribbled on them were found on car seats or taped to the steering wheel. The notes were stuffed inside shoes and left under pillows. "Shmily" was written in the dust on the mantle and traced in the ashes of the fireplace. The mysterious word was a much a part of my grandparents' house as the furniture.

Grandma and Grandpa held hands every chance they could. They finished each other's sentences and shared the daily crossword puzzle. My grandmother whispered to me about how cute my grandpa was--the man she met on a blind date--and how handsome an old man he had grown to be. Before every meal they bowed heads and gave thanks, marveling at their blessings: a wonderful family, good fortune and each other.

But there was a dark cloud on my grandparent's life, my grandmother had cancer. The disease had first appeared ten years earlier, and at that time I remember that she'd painted her room yellow. With a yellow room, she explained, she would always be surrounded by sunshine even if she was too sick to go outside to enjoy it.

With the help of a cane and my grandfather's steady hand, they still went to church every morning. But my grandmother grew weaker until she could not leave the house anymore. For a while, grandpa would go to church alone, praying to God to watch over his wife. Then one day, what we all dreaded finally happened. Grandma was gone.

"Shmily". It was scrawled in yellow on the pink ribbons of my grandmother's funeral bouquet. As the crowd thinned and the last mourners turned to leave, my aunts, uncles, cousins and other family members gathered around Grandma one last time. Grandpa stepped up to my grandmother's casket and, taking a shaky breath, he began to sing to her. Through his tears and grief, the song came, a deep and throaty lullaby.

Shaking with my own sorrow, I will never forget that moment. For I knew then that, although I couldn't begin to fathom the depth of their love, I had been privileged to witness its unmatched beauty.

"S-h-m-i-l-y. See How Much I Love You."

Thank you, Grandma and Grandpa, for letting me see.

That's how the story was told .. treasure each moment, it will never be back.
song:
谢谢你的爱 ~ 刘德华 

Tuesday, June 30, 2015

Sweet Nothing In My Ear

tulisan 19 Aug 2009

karena kebangun tengah malam, saya jadi ngacak tivi.
akhirnya mangkal karena melihat marlee matlin dan 
jeff daniels. kelihatannya saya sudah ketinggalan
sepertiga bagian awalnya, end up film ini cukup
menarik untuk disimak. namun karena ini film hallmark,
agak tidak terlalu populer, bukan film layar lebar.

film ini mengangkat topik tunarungu seperti yang terjadi
pada artis matlin. dikisahkan matlin dan daniels adalah
pasangan tunarungu-normal dan mempunyai anak laki-laki
umur 8 tahun, yang terlahir mampu mendengar hingga umur
4 tahun. 

konflik besar terjadi dalam rumah tangga itu menyebabkan
pasangan tersebut memilih berpisah. film itu berkisah
di pengadilan, untuk memutuskan custody terhadap anak
tersebut, sekaligus flashback yang memberikan banyak
pemahaman dan alur film itu.

konflik rumah tangga digambarkan terjadi ketika daniels
ingin melakukan cochlear implant, menanamkan seperangkat 
alat dengar kecil ke dalam kepala anaknya agar anaknya 
mempunyai pendengaran lagi. matlin bimbang dan tidak 
mendukung keinginan suaminya. matlin sebagai guru 
matematika untuk sekolah anak tunarungu berpendapat
tunarungu bukanlah cacat. sebagai guru, dia selalu
menanamkan kepada anak-anak, bahwa mereka tidak mengidap
cacat dan selalu encourage mereka untuk bersosialisasi 
dan hidup seperti orang lain.

pendapat matlin didukung penuh oleh ayahnya yang juga
tunarungu dan memandang bahwa tunarungu yang dialami
cucunya adalah merupakan 'garisan hidup' yang harus
dipertahankan dan tidak perlu 'diperbaiki'. namun
demikian, bunda matlin yang juga tunarungu memberikan
pandangan yang lebih netral terhadap implant tersebut.

ada flashback yang menarik, yaitu saat dinner thanksgiving.
tiba-tiba si anak mengeluarkan suara dan memanggil 
ayahnya serta mengucapkan terima kasih. kebisaan anak
itu berbicara sangat menggembirakan ayahnya yang segera
menceritakan pada orang tuanya yang kebetulan menelpon.
di lain pihak, matlin dan ayah ibunya yang juga tunarungu
berargumen keras terhadap suara anak/cucunya yang barusan 
terjadi di meja makan. topik beralih kembali pada apakah
implant harus dilakukan. akhirnya terungkap fakta bahwa 
ternyata matlin terlahir sama seperti anaknya, bisa mendengar 
sebelum akhirnya pendengaran itu menghilang perlahan.
matlin sempat bertanya kepada ayahnya, 'mengapa saya tidak
diberikan alat pendengar?'

ada beberapa script yang menarik dalam film ini. 
selain falsafah matlin bahwa tunarungu bukan merupakan
kecacatan dan bisa hidup normal, ayah matlin juga 
mendukung dengan mengatakan,'the majority always thinks 
each minority wants to be like them.' 
bahwa mereka dapat
hidup normal, berkomunikasi dan mempunyai komunitas
sendiri yang bisa dipertahankan layaknya tradisi.

termasuk seakan tradisi bahwa orangtua tunarungu akan 
mempunyai anak tunarungu. walaupun kemudian tunarungu 
menikah dengan pria normal dan mempunyai cucu yang
tunarungu
pula, maka itu adalah hal yang perlu dipertahankan.


script menarik lain adalah saat daniels bercerita kepada
dokter yang ternyata perlu memasang alat pendengar sebelum
memberikan konsultasi,
'saat saya menikah, saya dan istri sangat menginginkan
anak. ketika dia hamil, saya memeluknya. kami sangat
bahagia. namun apakah saya salah jika pada saat
memeluknya, dalam hati saya berharap agar anak saya bisa
lahir dan bisa mendengar?'

di akhir film, daniels mendatangi matlin. daniels duduk
di tangga dan matlin menyandar pada pegangan tangga.
masing-masing mengatakan mereka kehilangan sahabat karib
untuk berbicara dan berdiskusi. tentang niatnya untuk
implant, daniels mengungkapkan, 'ayah saya mengajarkan 
bahwa dalam hidup, kita mempunyai pilihan. saya ingin
memilih yang terbaik untuk yang paling saya sayangi.
yang paling saya sayang adalah kamu.'

-------------------------------------

walaupun didukung oleh script bagus dan karakter yang
baik dalam film ini, namun endingnya kurang greget.

despite all, hidup menjadi jauh lebih challenging jika
berbagi dengan pasangan yang jauh berbeda, apalagi
jika terjadi hal-hal prinsip. bertahan atau tidak akan
tergantung kreativitas kedua belah pihak untuk 
menuntaskan perbedaan itu. selama toleransi masih bicara,
tidak akan terungkap fenomena iceberg. 
waktu berarguman,

daniels mengungkapkan ketidak-nyamanan ketika dia 
harus jadi penterjemah bagi matlin di depan teman-teman
lainnya. matlin berbalik mengatakan daniels berubah dan 
tidak lagi bisa menerima matlin apa adanya.

adanya faktor pilihan, saat daniels yakin anaknya lahir 
dengan pendengaran dan karena dia berkeyakinan hidup
mempunyai pilihan, dia ingin memaksimalkan pendengaran
buat anaknya. walaupun matlin menolak implant, tetapi
ketika matlin tahu saat dia lahir bisa mendengar, tak
urung dia juga mempertanyakan, kok dia tidak diberikan
alat pendengaran sebelum pendengarannya hilang.
[Sweet Nothing In My Ear]
topik yang menarik dan relevan.
- perbedaan yang tidak diatasi, tidak dituntaskan
- adanya pilihan, manakah yang dipilih?

... und auf Wiedersehn!

|when sun comes out this morning,
|let it gives warm to your heart,
|knowing loves around you,
|and shares your happiness,
|many happy returns...

:udah nyampe mana nih, dear?
|allo wiffy, lagi di penang nih .. gimana cutie?
:cutie makin lucu, dari tadi ngoceh sendiri
|hmm.. aku kangen!
:kan ntar malem pulang, jadi kan?
|iya.. then musti pergi lagi yah
:gak apa-apa, we would be fine, my dear
|yap.. jangan bikin acara apa-apa besok yah
|aku ingin spending quality time denganmu, juga cutie,
|walo aku hanya punya 2 hari....
:i see trees of green,
:red roses too,
:i see 'em bloom,
:for me and for you,
:and i think to mysel,
:what a wonderful world,
:and i think to myself,
:what a wonderful world....

~ 31 mei 2007
Vielen Dank, Dann viel Erfolg und auf Wiedersehn, Baunach!

:what a wonderful world - louis armstrong

Only Love Can Break Your Heart

...and I want to say. 
may you never steal, lie or cheat. 
but if you must steal, then steal away my sorrows. 
and if you must lie, lie with me all the nights of my life. 
and if you must cheat, then please cheat death.. 
because I cudn't live a day without you...

|When you were young
|And on your own
|How did it feel to be alone

+ Abi, apa kabar di sana? Aku kira aku akan senang pulang
ke rumah. Ternyata ada yang ketinggalan di sana.
- Aku baek-baek aja, Ta. Masih di sini, tungguin kamu 
kemari. Baek-baek ya, jangan bikin sungai coklatmu makin 
tinggi dan keruh dengan airmatamu.
Lita melipat surat Abi sambil tersenyum. Surat yang masih
tersimpan rapi walau sudah agak kuning bergaris tipis. 
24 tahun yang lalu belum ada hape, belum ada e-mail. 
kangen yang musti ditata rapi supaya tidak ketahuan hanya 
bisa dituliskan di kertas dan dikirim dengan pos kilat 
khusus. Lumayan, dalam seminggu setidaknya sudah bisa
mendapatkan balasan surat Abi. Dan liburan sebulan 
itu laksana hilang setahun.

+ Bi, minggu depan aku kembali yah.
- Baik, mo aku jemput di tempat seperti biasa dan 
jam yang sama?

Lita tidak keburu lagi menjawab surat itu.

|I was always thinking of games
|That I was playing
|Trying to make the best of my time

- Allow, Lit. Dah nyampe yah? Mo aku jemput sekarang?
+ Iya, Bi. Aku sedang sedih, aku perlu jalan sekarang.
- Ya, aku jemput. Aku jalan sekarang. Kamu tunggu 
di atas aja, Lit. Gak usah turun. Ntar aku nyamperin
ke atas. Kamu coba tiduran aja dulu ya.
+ Oke, aku tunggu, Bi.
....

|But only love can break your heart
|Try to be sure right from the start
|Yes, only love can break your heart
|What if your world should fall apart

- Udah dong, Lit. Matamu udah makin gede. Kamu makin 
cantik deh. Aku bisa jatuh hati loh.

Lita hanya bisa tersenyum kecut, butiran air masih aja 
belum mau berhenti. Sementara sapu tangan Abi sudah bisa
diperes kayaknya. Lita mencoba tertawa kecil tiap kali Abi
berusaha memasang mimik lucu, menirukan setiap gambar 
boneka, terutama pajangan Tigger, di salah satu toko 
lantai 3 Ratu Plaza itu, masih 24 tahun yang lalu, 
Juli tanggal 25.
|I have a friend I've never seen
|He hides his head inside a dream
|Someone should call him and see
|If he can come out
|Trying to lose the down that he's found

+ Bi, ini aku, Lita. Selamat ulang tahun yah.
- Eh Lit! Apa kabar? Ke mana aja, lama bener baru nongol?
+ Gak ke mana-mana kok, Bi. Di sini-sini juga. 
Sedang ngapain?
- Ini lagi mo berangkat makan, biasa bonyok ngajak 
makan bareng. Aku buru-buru, Lit. Masih di tempat yang 
sama? Aku bel ya ntar abis makan.
+ Ok, Bi. Aku tunggu kalo begitu.
....

- Allow Lit, gimana kabarnya sih? Maaf ya, tadi musti 
buru-buru jalan, soale bonyok dah nunggu.
+ Gak apa-apa kok. Aku baek. Maaf baru telpon kamu lagi
sekarang.
- Iya aku cuman mikir kamu kenapa mendadak ilang 
begitu aja. Tiap aku telpon, kamu gak ada mulu. Aku 
pikir kamu emang mo kabur dari aku.
+ Mmm.. maaf. Gak gitu juga...
+ Bi, ntar malam ada acara gak?
- Gak... ada apa?
+ Mo nemenin aku gak? Aku diundang ke Hilton.
- Hayo aja. Mo aku jemput jam berapa?
+ Acaranya jam 7.
- Kalo gitu, aku jemput jam 6 yah. Ada dresscode?
+ Gak disebut tuh.
- Oke deh. Aku pake hem putih, celana motif coklat. 
Kamu pake rok yah, gak mau kalo pake celana panjang. 
Kalo pergi bareng aku, pakenya rok.
+ Hmm... iya deh..

Malam itu Lita memakai rok lebar motif abstrak beige
dan coklat, plus baju putih lengan tiga perempat. Dari 
kejauhan masih kelihatan mereka jalan bergandengan.
|But only love can break your heart
|Try to be sure right from the start
|Yes, only love can break your heart
|What if your world should fall apart

~Juli 1987 ~Agustus 1990
abis ngebongkar tulisan 7 Maret 2011

Monday, March 23, 2015

Good Bye ~ Father of Nation!

When I woke up this morning, first thing i grab was tv remote.  I switched it on to the channel left off last night.

I became fully awake as I read, Singapore's founding father dies at the age of 91.  Soon after I found myself watching reports from Channel News Asia.  The closing of it captured my attention much.

"Could I have lived my life differently?  May be yes.  But probably not.  At each stage, I made what was then the best choice.  Having taken that decision, I changed direction and there was no turning back."

It was just on that Friday night, when I had a late night concall with a Singaporean colleague and he mentioned LKY's name.  We were kind of talked a bit of him; and this morning when I was right here in Singapore to start my first day of a week training, I heard this heartfelt news.

Flags are at half-mast everywhere today.  I had a chance to talk with new-met collegue, I got to hear how his view about the great man.  On my way back to the hotel, I could also feel how the driver mourned for him, could feel Lee Kuan Yew is dearly and indeed the father of many, the father of Singapore.

I read through his quotes, I watched some records of him, the most interesting one is he wept when Singapore separated from Malaysia.  I feel the need to put some notes on this.  I search and find complete script of what I watch this morning from CNA - Building a Nation.

Here's PM Lee Hsien Loong's speech for his beloved father.  It was live-broadcasted from the Istana 8am this morning.


video

His speeches in Mandarin and English

 "今天,我们失去了一位敬爱的领袖,建国总理李光耀先生。李先生在我们心目中的地位是无可替代的,他与人民建立了深厚的感情,深受人民的爱戴。在李先生住院期间,各阶层人士通过不同的方式表达了大家的关怀和慰问。这给了李先生和我家人很大的安慰。我谨代表家属向大家致以最衷心的感谢。”
李总理说到这里,一度哽咽。他接着说:“由始至终,李先生最关心的就是新加坡的存亡。他把一生奉献给新加坡,致力团结全国人民,激发大家自力更生。在他的领导下,我国成功从第三世界晋升第一世界,成为一个让人民引以为豪的家园。他的离去对新加坡和我家人是个巨大的损失。"

"The first of our founding fathers is no more. He inspired us, gave us courage, kept us together, and brought us here. He fought for our independence, built a nation where there was none, and made us proud to be Singaporeans. We won’t see another like him. "

"To many Singaporeans, and indeed others too, Lee Kuan Yew was Singapore. As Prime Minister, he pushed us hard to achieve what had seemed impossible. After he stepped down, he guided his successors with wisdom and tact. In old age, he continued to keep a watchful eye on Singapore."

"Singapore was his abiding passion. He gave of himself, in full measure, to Singapore. As he himself put it towards the end of his life: 'I have spent my life, so much of it, building up this country. There’s nothing more that I need to do. At the end of the day, what have I got? A successful Singapore. What have I given up? My life. "

"I am grieved beyond words at the passing of Mr Lee Kuan Yew. I know that we all feel the same way. But even as we mourn his passing, let us also honour his spirit. Let us dedicate ourselves as one people to build on his foundations, strive for his ideals, and keep Singapore exceptional and successful for many years to come. May Mr Lee Kuan Yew rest in peace."

Good bye, Mr. Lee Kuan Yew - thank you for your vision and leadership to build such a great country around this region.


p/s. 
As I am still here and watch the news, this line captured me: "Fifty years ago, you wept for us.  Fifty years later, we cry for you."  This lady refers to 50 years of Singapore Independence day coming this August.  Same wish I heard from the taxi driver, how they hoped he would be able to make it for 50 years celebration of Singapore....

[updated 20150325]

Saturday, August 2, 2014

Worthwhile

Worthwhile - according to Merriam Webster Online, it is:
\-ˈhwī(-ə)l, -ˈwī(-ə)l\
: worth doing or getting : good enough, important enough,
etc., to be worth spending time, effort, or money on.

Once there were green fields, kissed by the sun
Once there were valleys where rivers used to run
Once there were blue skies with white clouds high above
Once they were part of an everlasting love
We were the lovers who strolled through green fields

Green fields are gone now, parched by the sun
Gone from the valleys, where rivers used to run
Gone with the cold wind, that swept into my heart
Gone with the lovers, who let their dreams depart
Where are the green fields that we used to roam?

While Einstein said a life worthwhile is meant for
only a life lived for others.
I'll never know what made you run away
How can I keep searching when dark clouds hide the day
I only know there's nothing here for me
Nothing in this wide world left for me to see

A closed friend told me a story tonight.  She is so
desperate for being betrayed by someone she trusts
so much.  Have passed few sleepless nights without
meals.  Well, I told her - we won't die just because
lack of sleeps and intakes.  Eventually we will be
able to survive, being stronger and wiser.  We are
talking about time and cycle.  A process has never
been easy but that's how we will become someone
shaped through time.  

I am not saying I am totally perfect.  I am just
a norm who still face ups and downs.  What I am
trying to say, life is a cycle, a process of what we
will become.  We have choices, own our actions.
We may get distracted somehow and I won't say
it is easy.  But you'll get through it....

I'm a survivor
I've got the eye of a tiger
I've been training again
and eating my fiber
You've been staying alive
Well I've been staying alive ~ er

If you try to keep me down
I'll just come back stronger
If you try to cut me short
I'll just come back longer
If you beat me at ping pong
I'll just play ping pong ~ er
Give me my throne
I'm ready to thrive
One thing I know
I will survive

Worthwhile ~ is a word ...

There's nothing you can do that can't be done
Nothing you can sing that can't be sung
Nothing you can make that can't be made
No one you can save that can't be saved
Nothing you can do but you can learn
how to be you in time.. it's easy

Recent movie Dawn of the Planet of the Apes,
shows lots of "worthwhile", for a Caesar, for
leadership.  There were few scenes so touchy,
and I just couldn't help to shed tears. 
Let me share few lines here, I quote and add
some personal views.  Credit goes to 

1. Scars Make You Strong - scars are a reminder 
healing taken place.

2. Successful leaders have options - I have my
own quotes from the movie when Caesar let go
Koba's hand after saying: You are not ape.

3. Choose your inner circle wisely - sometimes those
closest to us are in our blind spot.  They may attack
and stab you on your back.  One bad leader on our
team can destroy everything.

4. Make sure your inner circle shares your vision -
more than one vision brings division.

5. Choose an inner circle who can handle pressure -
one troublemaker will cost extraordinary amounts
of time and energy to regain trust.

6. Leaders must address rebellion immediately -
smart leaders identify bad morale and deal with it
before it deals with them.

7. Trust and unity must be aggressively protected -
trust is the foundation of quality relationship.  It
will take lifetime to build trust but in a second to
lose it.
8. Beware of personal agendas - beware, just because
you made an investment in someone's life doesn't 
guarantee loyalty. 

9. Leaders are limited because of lack of forgiveness -
I have often said, forgive is easier than forget.  I can
forgive, and the scars are just too deep to forget.  But
I can manage to take and move on (see#1).

10. Great leaders bring people together - this refers to
Caesar and Malcolm.  It takes 2 strong leaders to bring
diverse parties together.
11. "I chose to trust him because he is an ape.  I think
ape is better than human.  I see how much like we are"
- leaders build common ground by focusing on what 
unites us more than what divides us.

12. People always seek strongest branch - your leadership
is only strong as your followers' perception of you.

13. Many people follow fear - fear is great influencer.

14. Leaders must have the courage and conviction to
make hard and unpopular decisions - sometimes you have
to break your own rules to establish orders. (see #2)

15. The importance of loyalty - loyalty doesn't make a
leader, but disloyalty disqualified one from leadership.
Those who are truly loyal to you will stand by you
even if shunned for doing so.

Cause I've got faith of the heart
I'm going where my heart will take me
I've got faith to believe
I can do anything
I've got strength of the soul
no one's gonna bend nor break me
I can reach any star
I've got faith
I've got faith

Again, worthwhile...
Everyone has own preference defining what worths
for or in life.

Here goes one of my fave song and singer:

Memory .. all alone in the moonlight
I can smile at the old days
It was beautiful then
I remember the time I knew what happiness was
Let the memory live again ...

Happiness is one special thing worths to share. 
However I find there is also way that:

Somewhere out there, beneath the pale moon light
Someone's thinking of me, and loving me tonight
Somewhere out there, someone's saying a prayer
That we'll find one another,
in that big somewhere out there...

Somewhere out there, if love can see us through
Then we'll be together, somewhere out there
Out where dreams come true .....

* thank "you" for being there :)